Psychology of the Daf

This Daf discusses the Biblically ordained process whereby a husband can nullify vows made by his wife within a certain window of time.  The mystics could not miss the symbolism within a process of an archetypal feminine manifestation creating a vow and then having it nullified by a masculine manifestation.

for Video Shiur click here to listen:  Psychology of the DAF Shabbos 157

I take responsibility for my interpretation of the following Likutei Halakhos Even Haezer Hilchos Gittin 3:5, based on my very limited understanding of these kabbalistic concepts. Likutei Halakhos sees this drama as the estrangement from G-d that is expressed by a feminine wrath, creating a rupture. However, the masculine forces of intellectual search for justice are then turned into a vehicle of rapprochement, converting into an even more extensive love and forgiveness beyond the original union.  In other words, feminine rage and masculine intellect alone are incomplete, however when the feminine emotions identify a rupture and react to it with a vow, read a declaration of distance, the male intellect representing midas hadin must overcome this tendency of judgementalism and reorient it to a process of forgiveness and reconnection, to an even greater extent than was originally experienced.

 

In many relationships, though we do not look to have fights or distancing, it is a normal part of relationships to have friction and difficulties.  Each gender must use a degree of aggression to stake out their boundaries and their concerns.  If this is done with respect, love and a recognition of the individuality of each side, a restoration and integration of both feminine and masculine aspects occur.

In Jewish mysticism and in marriage, there are often concentric cycles of repetition, hopefully spiralling upward as each phase of distance and then rapprochement is achieved. It is not about if you fight, it is about how you fight and how your repair.

Even HaEzer, Laws of a Bill of Divorce, Chapter 3:5 אבן העזר, הלכות גטין, ג׳:ה׳

וְזֶהוּ (הוֹשֵׁעַ ב) "וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם וְכוּ', וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יֵאָמֵר לָהֶם לֹא עַמִּי אַתֶּם יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל חָי". וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י, מָה עִנְיַן נֶחָמָה וְצָרָה סְמוּכִים זֶה לָזֶה? אֶלָּא, מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁהָיָה לוֹ כַּעַס עִם אִשְׁתּוֹ וְשָׁלַח אַחַר הַסּוֹפֵר לִכְתֹּב לָהּ גֵּט, בְּתוֹךְ כָּךְ נִתְפַּיֵּס עִם אִשְׁתּוֹ, אָמַר שֶׁיֵּצֵא חָלוּק אִי אֶפְשָׁר צֵא וּכְפֹל לָהּ כְּתֻבָּתָהּ וְכוּ', הַיְנוּ כַּנַּ"ל. כִּי עִקַּר הַגֵּט שֶׁהוּא סֵפֶר כְּרִיתוּת נִמְשָׁךְ עַל-יְדֵי שֶׁחוֹזְרִין וְנִכְלָלִין בַּשֵּכֶל הָעֶלְיוֹן, וְשָׁם מְבַטְּלִין הַקֶּשֶׁר שֶׁבֵּינֵיהֶם כַּנַּ"ל, אֲבָל תֵּכֶף כְּשֶׁעוֹלִין לְשָׁם, נִמְתָּקִין כָּל הַצִּמְצוּמִים וְכָל הַדִּינִים שֶׁבָּעוֹלָם, וְעַל-כֵּן שָׁכִיחַ הַרְבֵּה פְּעָמִים שֶׁהָאִישׁ מִתְקוֹטֵט עִם אִשְׁתּוֹ כַּמָּה פְּעָמִים עַד שֶׁבָּאִים אֶל הָרַב לִכְתֹּב לָהּ גֵּט, וְאָז דַּיְקָא מִתְרַצִּים וּמִתְפַּיְּסִים, וְזֶהוּ מִבְּחִינָה הַנַּ"ל, כִּי תֵּכֶף כְּשֶׁנִּתְעוֹרֵר בְּחִינַת גֵּט, שֶׁצְּרִיכִין לְהַמְשִׁיךְ הַפֵּרוּד, בִּטּוּל הַקֶּשֶׁר מִשֵּכֶל הָעֶלְיוֹן הַכּוֹלֵל הַנַּ"ל, אֲבָל שָׁם נִמְתָּק הַכֹּל, עַל-כֵּן מֵאַחַר שֶׁדִּבְּרוּ מִגֵּט, נִמְשָׁךְ לִפְעָמִים עֲלֵיהֶם מִשָּׁם דַּיְקָא בְּחִינַת הַמְתָּקָה מִבְּחִינַת שֵׂכֶל הַכּוֹלֵל שֶׁמַּמְתִּיק הַכֹּל, שֶׁמִּשָּׁם צְרִיכִין לְהַמְשִׁיךְ בִּטּוּל הַקֶּשֶׁר שֶׁבֵּינֵיהֶם כַּנַּ"ל, וְגַם מִשָּׁם נִמְשָׁךְ כָּל הַהִתְחַבְּרוּת וְכָל הַהַמְתָּקוֹת כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן יְכוֹלִין לְהִתְרַצּוֹת עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא, כִּי נִמְשָׁךְ הַמְתָּקָה וּפִיּוּס מֵהַשֵּכֶל הָעֶלְיוֹן הַכּוֹלֵל שֶׁרָצוּ לַעֲלוֹת לְשָׁם לְבַטֵּל שָׁם הַקֶּשֶׁר עַל-יְדֵי הַגֵּט, וְכֵיוָן שֶׁהֵכִינוּ עַצְמָם לַעֲלוֹת לְשָׁם, לְבַטֵּל הַקֶּשֶׁר, נִמְשָׁךְ עֲלֵיהֶם הֶאָרָה וְהַמְתָּקָה מִשָּׁם וְעַל-יְדֵי-זֶה חָזְרוּ וְנִמְלְכוּ וְנִתְרַצּוּ וְנִתְפַּיְּסוּ עַכְשָׁו דַּיְקָא, כִּי עִקַּר כָּל הַהַמְתָּקוֹת וּבִטּוּל כָּל הַמַּחֲלֹקֶת נִמְשָׁךְ מִשָּׁם דַּיְקָא כַּנַּ"ל, אֲבָל בְּנֵי אָדָם אֵין יְכוֹלִים לְקַבֵּל מִשָּׁם כִּי אִם הֶאָרָה בְּעָלְמָא, וְעַל-כֵּן עַל-פִּי רֹב נִגְמָר הַגֵּט, כִּי אֵין לָהֶם כֹּחַ לְהַמְתִּיק הַמַּחֲלֹקֶת שֶׁבֵּינֵיהֶם רַק, אַדְּרַבָּא, עוֹלִין לְשָׁם לְבַטֵּל הַקֶּשֶׁר בְּשָׁרְשׁוֹ, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַגֵּט כַּנַּ"ל, אֲבָל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ הוּא חָפֵץ חֶסֶד, וּכְבָר בָּחַר בָּנוּ מִכָּל הָעַמִּים בְּמַעֲמַד הַר סִינַי שֶׁנִּקְרָא "יוֹם חֲתֻנָּתוֹ", כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, "בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ", זֶה מַתַּן תּוֹרָה. וּכְבָר נִשְׁבַּע לַאֲבוֹתֵינוּ וְלָנוּ שֶׁלֹּא לְרַחֲקֵנוּ לְעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "אִם תָּפֵרוּ אֶת בְּרִיתִי הַיּוֹם וְכוּ' גַּם בְּרִיתִי תֻפַר וְכוּ'". וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְכוּ'". וְכֵן הַרְבֵּה הַבְטָחוֹת שֶׁהִבְטִיחַ לָנוּ שֶׁאֲנַחְנוּ עַם סְגֻלָּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד, וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, "אַיֵּה סֵפֶר כְּרִיתוּת אִמְּכֶם אֲשֶׁר שִׁלַּחְתִּיהָ" וְכוּ'. עַל-כֵּן מַה שֶּׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַזְכִּיר לִפְעָמִים לְשׁוֹנוֹת שֶׁל הִתְרַחֲקוּת, חַס וְשָׁלוֹם, אֵין כַּוָּנָתוֹ כִּי אִם בִּשְׁבִיל הִתְקָרְבוּת כִּמְשַׁל הַמֶּלֶךְ הַנַּ"ל שֶׁקָּרָא לַסּוֹפֵר לִכְתֹּב גֵּט וְכוּ', וְאַחַר כָּךְ הוֹסִיף לָהּ כְּתֻבָּתָהּ עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה דַּיְקָא שֶׁקָּרָא לַסּוֹפֵר לִכְתֹּב גֵּט לְהַרְחִיקָהּ, חַס וְשָׁלוֹם, וְהַהִתְרַחֲקוּת לְבַטֵּל הַקֶּשֶׁר שֶׁיֵּשׁ בֵּינֵיהֶם מִכְּבָר אִי אֶפְשָׁר כִּי אִם כְּשֶׁעוֹלִין עַד בְּחִינַת חָכְמָה עִלָּאָה שֵׂכֶל הַכּוֹלֵל שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְבַטֵּל הַקֶּשֶׁר כִּי אִם שָׁם בְּשָׁרְשׁוֹ הָעֶלְיוֹן כַּנַּ"ל, וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מָלֵא רַחֲמִים וְתֵכֶף כְּשֶׁעוֹלִין לְשָׁם אֲזַי תֵּכֶף נִכְמָרִין רַחֲמָיו הַמְרֻבִּין, וַאֲזַי נִתְהַפֵּךְ הַדָּבָר, וְלָא מִבָּעְיָא שֶׁאֵינוֹ מְבַטֵּל הַקֶּשֶׁר שָׁם, חַס וְשָׁלוֹם, אַדְּרַבָּא, מַמְשִׁיךְ מִשָּׁם הֶאָרָה גְּדוֹלָה לְבַטֵּל כָּל הַצִּמְצוּמִים וְכָל הַדִּינִים שֶׁבָּעוֹלָם, וְכָל הַכְּעָסִים וְכָל הַקְּפֵדוֹת שֶׁהָיָה לוֹ עַל יִשְׂרָאֵל מֵעוֹלָם בִּכְלָל וּבִפְרָט, הַכֹּל מַמְתִּיק וּמְבַטֵּל עַל-יְדֵי בְּחִינַת חָכְמָה עִלָּאָה שֶׁנִּתְעוֹרֵר לְהַמְשִׁיךְ הֶאָרָה מִשָּׁם בִּבְחִינַת סֵפֶר כְּרִיתוּת חַס וְשָׁלוֹם, כִּי עַכְשָׁו נִתְהַפֵּךְ, וְאַדְּרַבָּא, נִמְשָׁךְ מִשָּׁם הַמְתָּקָה גְדוֹלָה לְהַמְתִּיק הַכֹּל, כִּי כָּל עִקַּר כַּוָּנָתוֹ שֶׁקָּרָא הַסּוֹפֵר לִכְתֹּב גֵּט, דְּהַיְנוּ מַה שֶּׁהִזְכִּיר שָׁם הִתְרַחֲקוּת, חַס וְשָׁלוֹם, כָּל כַּוָּנָתוֹ הָיָה לְטוֹבָה גְּדוֹלָה בִּשְׁבִיל הִתְקָרְבוּת וְזֶהוּ בְּחִינַת הִתְרַחֲקוּת תַּכְלִית הִתְקָרְבוּת הַמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, כִּי דַּיְקָא עַל-יְדֵי שֶׁהִזְכִּיר בְּחִינַת הִתְרַחֲקוּת שֶׁצְּרִיכִין לְהַמְשִׁיךְ בִּטּוּל הַקֶּשֶׁר, חַס וְשָׁלוֹם, מִשָּׁרְשׁוֹ הָעֶלְיוֹן מִבְּחִינַת חָכְמָה עִלָּאָה, תֵּכֶף נִכְמְרוּ רַחֲמָיו וְנִמְשָׁךְ מִשָּׁם הַמְתָּקָה גְּדוֹלָה, וְנִמְתָּק הַכֹּל וְכַנַּ"ל. וְזֶהוּ "וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יֵאָמֵר לָהֶם לֹא עַמִּי אַתֶּם יֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל חָי". 'בִּמְקוֹם' דַּיְקָא, כִּי דַּיְקָא בִּמְקוֹם הַהִתְרַחֲקוּת בְּחִינַת גֵּט חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁרָצָה לִכְתֹּב בַּמָּקוֹם הַזֶּה דַּיְקָא יִתְהַפֵּךְ וְיֻמְתַּק הַכֹּל וְיֵאָמֵר לָהֶם בְּנֵי אֵל חָי, כִּי מִשָּׁם דַּיְקָא נִמְשָׁךְ כָּל הַהַמְתָּקוֹת שֶׁבָּעוֹלָם וְכַנַּ"ל:

וְזֶהוּ בְּחִינַת הֲפָרַת נְדָרִים מַה שֶּׁהַבַּעַל מֵפֵר נִדְרֵי אִשְׁתּוֹ, כִּי נְדָרִים הֵם בְּבִינָה שֶׁהוּא בְּחִינַת קָדְשֵׁי קָדָשִׁים, בְּחִינַת שֵׂכֶל הָעֶלְיוֹן הַכּוֹלֵל בְּחִינַת יוֹם הַכִּפּוּרִים כַּיָּדוּעַ שֶׁאָז נִכְנָס הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל לִפְנַי וְלִפְנִים לְהָאֶבֶן שְׁתִיָּה בְּחִינַת קֹדֶשׁ קָדָשִׁים לְכַפֵּר עַל כָּל עֲווֹנוֹת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהוּא בְּחִינַת הַמְתָּקוֹת כָּל הַדִּינִים שֶׁבָּעוֹלָם, כִּי אֵין מִיתָה בְּלֹא חֵטְא וְאֵין יִסּוּרִים בְּלֹא עָווֹן, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, שֶׁכָּל הַיִּסּוּרִים וְהַדִּינִים חַס וְשָׁלוֹם הֵם עַל-יְדֵי חֲטָאִים חַס וְשָׁלוֹם, וְכַפָּרַת עֲווֹנוֹת שֶׁמַּמְשִׁיךְ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל מֵהָאֶבֶן שְׁתִיָּה זֶהוּ בְּחִינַת הַמְתָּקוֹת כָּל הַדִּינִים וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן אוֹמְרִים כָּל נִדְרֵי בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים כַּיָּדוּעַ, כִּי נְדָרִים הֵם בִּבְחִינַת יוֹם הַכִּפּוּרִים בְּחִינַת קֹדֶשׁ קָדָשִׁים, בְּחִינַת שֵׂכֶל הָעֶלְיוֹן הַכּוֹלֵל, הַיְנוּ כִּי הַנֶּדֶר הוּא שֶׁהָאָדָם אוֹסֵר עַל עַצְמוֹ דָּבָר וְאָז הַדָּבָר אָסוּר עָלָיו כִּשְׁאָר כָּל הָאִסּוּרִים שֶׁבַּתּוֹרָה, וְהוּא פֶּלֶא אֵיךְ יִהְיֶה כֹּחַ לְהָאָדָם לַעֲשׂוֹת לְעַצְמוֹ תּוֹרָה חֲדָשָׁה לֶאֱסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ מַה שֶּׁאֵינוֹ כָּתוּב בַּתּוֹרָה, אַךְ הוּא עַל-פִּי הַנַּ"ל, כִּי אוֹרָיְתָא מֵחָכְמָה עִלָּאָה נָפְקָת וְכָל אָדָם יֵשׁ לוֹ חֵלֶק בַּתּוֹרָה, כִּי הָאָדָם הוּא הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם". כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה כַּמָּה פְּעָמִים, וְעַל-כֵּן עַל-יְדֵי הַנֶּדֶר שֶׁהוּא בְּחִינַת שֵׂכֶל הָעֶלְיוֹן שֹׁרֶשׁ הַתּוֹרָה יֵשׁ כֹּחַ לְהָאָדָם לְהַמְשִׁיךְ עַל עַצְמוֹ מִשָּׁם אִסּוּר חָדָשׁ שֶׁיִּהְיֶה אָסוּר עָלָיו בְּאִסּוּר גָּמוּר מִן הַתּוֹרָה, כִּי מִשָּׁם, מִבְּחִינַת נֶדֶר, נִמְשָׁךְ כָּל הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל, וְכָל אָדָם יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לַעֲלוֹת לְשָׁם עַל-יְדֵי הַנֶּדֶר וּלְהַמְשִׁיךְ לְעַצְמוֹ אִסּוּר חָדָשׁ מִשָּׁם לֶאֱסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ עַל-יְדֵי הַנֶּדֶר, וְאָז הַדָּבָר הַזֶּה אָסוּר עָלָיו כִּשְׁאָר אִסּוּרִים שֶׁבַּתּוֹרָה. נִמְצָא, שֶׁעָשָׂה לְעַצְמוֹ תּוֹרָה חֲדָשָׁה עַל-יְדֵי הַנֶּדֶר, כִּי מִבְּחִינַת הַנֶּדֶר שֶׁהוּא בְּחִינַת שֵׂכֶל הָעֶלְיוֹן הַכּוֹלֵל יְכוֹלִין לְהַמְשִׁיךְ הֶאָרָה חֲדָשָׁה אֶל הַתּוֹרָה, כִּי כָּל הַתּוֹרָה נִמְשָׁךְ מִשָּׁם כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן יֵשׁ כֹּחַ לְיָחִיד מֻמְחֶה אוֹ לִשְׁלֹשָׁה הֶדְיוֹטוֹת לְהַתִּיר אֶת הַנֶּדֶר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ" הוּא אֵינוֹ מוֹחֵל, אֲבָל אֲחֵרִים מוֹחֲלִין לוֹ. כִּי עִקַּר הַהֶאָרָה מִבְּחִינַת שֵׂכֶל הַכּוֹלֵל אִי אֶפְשָׁר לְהַמְשִׁיךְ כִּי אִם עַל-יְדֵי צַדִּיק הַדּוֹר שֶׁהוּא בְּחִינַת יָחִיד מֻמְחֶה, שֶׁהוּא עִקַּר בְּחִינַת שֵׂכֶל הַכּוֹלֵל כְּנֶגֶד שְׁאָר הָעוֹלָם, כַּמְבֹאָר שָׁם בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל, וְעַל-כֵּן הַיָּחִיד מֻמְחֶה יָכוֹל לְהַתִּיר נִדְרוֹ, כִּי הוּא יָכוֹל לְהַמְשִׁיךְ הֶאָרָה גְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר מִבְּחִינַת חָכְמָה עִלָּאָה, שֵׂכֶל הַכּוֹלֵל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִתְבַּטֵּל נִדְרוֹ הַנִּמְשָׁךְ מִשָּׁם, כִּי הֶחָכָם שֶׁהוּא עִקַּר בְּחִינַת שֵׂכֶל הַכּוֹלֵל יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְבַטֵּל כֹּחַ נִדְרוֹ שֶׁהוּא בְּחִינַת הֶאָרָה בְּעָלְמָא שֶׁנִּמְשָׁךְ מִשָּׁם, וְכֵן שְׁלֹשָׁה הֶדְיוֹטוֹת יְכוֹלִין גַּם כֵּן לְבַטֵּל הַנֶּדֶר, כִּי שְׁלֹשָׁה מִיִּשְׂרָאֵל הֵם בְּחִינַת קְדֻשָּׁה מְשֻׁלֶּשֶׁת, שֶׁהוּא בְּחִינַת כְּלָלִיּוּת הַקְּדֻשָּׁה, בְּחִינַת קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ שֶׁבָּזֶה כְּלוּלִים כָּל הַהַמְתָּקוֹת, כִּי הַצִּמְצוּם שֶׁיֵּשׁ לוֹ כֹּחַ מֵהַשֵּכֶל שֶׁנִּקְרָא קֹדֶשׁ כַּנַּ"ל כְּשֶׁמַּמְתִּיקִין אוֹתוֹ אֲזַי הִיא קְדֻשָּׁה כְּפוּלָה, כִּי אֲזַי נִמְשָׁךְ הַשֵּכֶל, שֶׁהוּא בְּחִינַת קֹדֶשׁ, לִבְחִינַת הַצִּמְצוּם, וַאֲזַי גַּם הַצִּמְצוּם וְהַדִּין נִקְרָא קֹדֶשׁ עַל-יְדֵי שֶׁנִּכְלָל בְּהַשֵּכֶל שֶׁנִּקְרָא קֹדֶשׁ, אֲבָל אֵין כֹּחַ לְהַשֵּכֶל הַקֹּדֶשׁ לְבַדּוֹ לְהַמְתִּיק הַצִּמְצוּם שֶׁיִּהְיֶה נִקְרָא קֹדֶשׁ גַּם כֵּן כִּי אִם כְּשֶׁמְּקַבֵּל כֹּחַ מֵהַשֵּכֶל הָעֶלְיוֹן הַכּוֹלֵל, שֶׁהוּא קָדְשֵׁי קָדָשִׁים. וְזֶהוּ בְּחִינַת קְדֻשָּׁה שְׁלִישִׁית שֶׁהִוא בְּחִינַת קְדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה, בְּחִינַת קֹדֶשׁ קָדָשִׁים, וְזֶהוּ בְּחִינַת קְדֻשָּׁה מְשֻׁלֶּשֶׁת, הַיְנוּ קְדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה, בְּחִינַת שֵׂכֶל הַכּוֹלֵל קָדְשֵׁי קָדָשִׁים. וּקְדֻשַּׁת הַשֵּכֶל וּקְדֻשַּׁת הַצִּמְצוּם שֶׁנִּכְלָל גַּם כֵּן בְּתוֹךְ קְדֻשַּׁת הַשֵּכֶל, שֶׁזֶּהוּ הַמְתָּקָתוֹ בְּשָׁרְשׁוֹ כַּנַּ"ל. וְכָל מָקוֹם שֶׁיֵּשׁ שְׁלֹשָׁה מִיִּשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם בֵּית דִּין, הֵם בִּבְחִינַת תְּלַת אֲבָהָן בְּחִינַת קְדֻשָּׁה מְשֻׁלֶּשֶׁת הַנַּ"ל, וְעַל-כֵּן יֵשׁ לָהֶם כֹּחַ לַעֲלוֹת לַשֵּכֶל הָעֶלְיוֹן שֶׁשָּׁם שֹׁרֶשׁ הַנֶּדֶר וּלְבַטֵּל הַנֶּדֶר שֶׁנָּדַר זֶה וּלְהַתִּירוֹ, כְּמוֹ הַיָּחִיד מֻמְחֶה שֶׁמַּתִּיר גַּם כֵּן הַנֶּדֶר עַל-יְדֵי שֶׁיֵּשׁ לוֹ כֹּחַ לִכְלֹל בְּיוֹתֵר בִּבְחִינַת הַשֵּכֶל הָעֶלְיוֹן הַכּוֹלֵל, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה הֻתַּר הַנֶּדֶר הַנִּמְשָׁךְ מִשָּׁם וְכַנַּ"ל:

וְזֶהוּ בְּחִינַת הֲפָרַת נְדָרִים שֶׁל הַבַּעַל וְהָאָב, כִּי הַבַּעַל הוּא בְּחִינַת הַשֵּכֶל הַמַּמְתִּיק הַצִּמְצוּם וְהַדִּין שֶׁהִיא בְּחִינַת בַּת זוּגוֹ וְכַנַּ"ל, וְעִקַּר הַהַמְתָּקָה הוּא עַל-יְדֵי שֶׁמְּקַבֵּל מִשֵּכֶל הַכּוֹלֵל וְכַנַּ"ל, וְעַל-כֵּן יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְהָפֵר נִדְרָהּ, כִּי אֵין לָהּ כֹּחַ לְקַבֵּל מִבְּחִינַת שֵׂכֶל הַכּוֹלֵל שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁךְ הַנֶּדֶר כִּי אִם עַל-יְדֵי בַּעְלָהּ דַּיְקָא וְכַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן כָּל נְדָרֶיהָ תְּלוּיִים בּוֹ דַּיְקָא, כִּי אִישָׁהּ יְקִימֶנּוּ וְאִישָׁהּ יְפִירֶנּוּ, כִּי הַמְשָׁכַת הַהֶאָרָה מִשֵּכֶל הַכּוֹלֵל אֵלֶיהָ שֶׁמִּשָּׁם הַנֶּדֶר הוּא עַל יָדוֹ דַּיְקָא, וְעַל-כֵּן יֵשׁ לוֹ כֹּחַ לְקַיֵּם נִדְרָהּ אוֹ לַהֲפִירוֹ, כִּי הַכֹּל תָּלוּי בּוֹ וְכַנַּ"ל:

for Video Shiur click here to listen:  Psychology of the DAF Shabbos 157

Translations Courtesy of Sefaria

Photo Abba Mari Rav Chaim Feuerman, Ed.D. ZT"L Leiyluy Nishmaso

 

Translations Courtesy of Sefaria, except when, sometimes, I disagree with the translation cool

Do you like what you see? Please subscribe and also forward any articles you enjoy to your friends, (enemies too, why not?)